Nom de l’activitat: descubrim a fons la via verda: de Tortosa a Alcañiz.
Destinat per a: cicle mitjà i cicle superior.
Competències:
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Interacció amb el món físic
Objectius:
- Descobrir la història, com han estat creades i la seva evolució.
-Cercar quins són els principals punts pel quals passa la ruta
- Conèixer més a fons les Vies Verdes.
- Descobrir noves regions: com viuen els habitants de les vies verdes, a que es dediquen.
- Buscar futurs possibles per a la vida i els seus voltants.
- Cercar informació mitjançant Internet.
Material:
La sala d’ordinadors per a que cada alumne en pugui utilitzar un, les seves llibretes i material per escriure i dibuixar.
Descripció de l’activitat:
Aquesta activitat servirà per conèixer més a fons tots els aspectes que implica la via verda i que estan relacionades amb el bloc.
L’educador/a marcarà una sèries de preguntes que hauran de respondre entrant al bloc de la via verda, (http://laviaverda.blogspot.com/), o navegant per altres pàgines d’internet.
Les preguntes seran:
- On s’ubica la via verda? Quines comunitats autònomes avarca?
- Que era abans la via verda? Com ha canviat?
- Que creus que es fa a la via verda, per a que serveix?
- Fes un llistat dels pobles pel que passa i descriu un mica com són.
- Creus que els habitant d’aquests pobles propers vies de la via verda?
- Que podríem fer per potenciar les excursions a la via verda?
Els alumnes podran crear un mini bloc però en un document, ja sigui a ordinador, ja sigui escrit, de forma redactada. Un cop hagin descobert la finalitat de la via verda i tot el que l’envolta, farem una posada en general de tot allò nou que saben i han descobert.
ACTIVITAT 2
Nom de l'activitat: El Buscador.
Destinat per a: Cicle Mitjà i Superior.
Competències:
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència aprendre a aprendre.
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competència matemàtica.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal.
Objectius:
- Treballar els continguts de diferents àrees curriculars.
- Conèixer més a fons les Vies Verdas.
- Fer servir les TIC per a realitzar activitats a classe.
- Cercar informació mitjançant Internet.
Descripció:
El treball es farà per parelles i es podrà realitzar en un temps d'una hora a qualsevol classe fent servir un ordinador per parella.
- Per començar, visitareu la web: http://www.viasverdes.com, on haureu de donar resposta a la següent pregunta: Què deduïu, amb la informació que teniu, que és una via verda?
- Aneu a la pestanya "Itinerarios" a l'esquerra de la web i busqueu quines són les vies verdes que passen per Girona i la suma total del seu quilometratge.
- Ara cliqueu a la pestanya de color groc "Localizar en Mapa esquemático" i busqueu al mapa el nom de la via verda que uneix Càceres amb Badajoz.
- Endinseu-vos a la pestanya "Ver nuestros vídeos en Youtube" i analitzeu el vídeo per després respondre aquestes preguntes:
De quin rius són afluents els dos rius que apareixen al vídeo? (Busqueu informació a Internet)
Al vídeo apareixen dos persones parlant, on apareix la seva professió. Cerqueu a Internet de que tracten aquestes dues professions.
- Aneu a la pestanya "Documentos de interés" a la esquerra de la web principal. Obre el document " Guía de educación ambiental - Vía Verde Jara" i identifiqueu, fent una petita explicació de la fauna que apareix al document i que forma part de l'ecosistema de La Jara (Toledo).
- Per finalitzar jugueu al joc "Un día en la Vía" que es troba a la pestanya "Juego Vías Verdes" a l'esquerra de la web principal. Guanyarà qui millor sàpiga contestar les preguntes que envolten el món de les Vies Verdas. Desperta i a guanyar!
Activitat 3
Nom: Sortida per la via verda
Destinat a: Cicle Superior (de la zona)
Competències:
- Coneixemant i interacció amb el món físic
- Competència artística i cultural
- Competència d'autonomia i iniciativa personal
Objectius:
- Realitzar un tram de la via verda amb bicicleta
- Gaudir d'una forma de transport ecològica i de fer esport en contacte amb la natura
- Conèixer com ha canviat la via verda i la història de les seves estacions
Material:
- Roba i calçat esportius
- Esmorzar
- Dinar
- Aigua
- Capelina
S'ha de tenir en compte el pressupost per:
- Autocar
- Lloguer de bicicletes
- Guia
Descripció:
És una sortida pensada per als alumnes de la zona, per tant es sortirà de l’escola a les 9 del matí en direcció a Tortosa amb autocar. Allà s’esmorzarà durant 30 minuts i després es llogaran les bicicletes i ens reunirem amb el guia. Durant el matí, realitzarem el tram entre Tortosa i la estació de Xerta, escoltant les explicacions que el guia va donant sobre l’ús que tenia anteriorment la via verda, com a canviat, o per a que s’utilitza actualment. Un cop a Xerta tornarem a realitzar el mateix camí fins al punt de sortida, fent una parada d’ una hora a l’estació d’Aldover per dinar, on tornarem les bicicletes i agafarem l’autocar per tornar a l’escola, on arribarem sobre les 5 de la tarda.
VARIANT
Destinat a: Cicle superior (escola de la ciutat de Barcelona)
Objectius:
A més a més dels anteriors afegirem aquest objectiu:
- Conèixer les tradicions i el paisatge d'una zona d'una comunitat veïna
Descripció:
En aquest cas, l’autocar sortirà de Barcelona a les 8 del matí. S’arribarà al punt de sortida sobre les 10 hores.
L’activitat a realitzar és la mateixa, però el guia donaria explicacions també de tornada, que a més a més de les anteriors, inclouria els aspectes més significatius de la zona, ja que es tracta d’un lloc amb les tradicions molt arrelades. En aquest cas, l’estació on s’arribarà serà la d’Aldober, per qüestions de temps. Es tornarà a ser a l’escola sobre les 5 de la tarda.
Activitat 4
Nom de l'activitat: Fem un mural
Destinat per a: Cicle Superior.
Competències:
-Competència comunicativa lingüística i cultural.
-Competència artística i cultural.
Material:
-Paper per fer el mural
Objectius:
-Treballar la capacitat d’expressió oral.
-Potenciar l’expressió artística mitjançant el dibuix.
-Conèixer les diferents opinions del alumnes sobre l’experiència de la sortida a la Via Verda.
Descripció:
L’activitat es distribuirà en 3 parts:
1ª: Els alumnes hauran de fer un dibuix de forma individual on es vegi reflectit que els hi ha semblat l’excursió. (Els hi podem donar algunes indicacions o idees per fer-lo, per exemple, el que els ha agradat més o menys, una situació en concret, algun sentiment que se’ls ha despertat, etc.)
2ª: A continuació han de presentar el dibuix a la resta de la classe i després han de dir alguna cosa que han aprés durant l’excursió.
3ª: Finalment ens posarem tots junts en rotllana al voltant del paper per fer el mural i cadascú enganxarà el seu dibuix i escriurà una frase que resumeix-hi el que ha aprés. Quan acabem enganxarem el mural a la classe.