Antiga via ferroviària: la unió de les Terres de l'Ebre amb Aragó.
Les obres van començar al 1882 però degut a diversos problemes no es va inaugurar fins al 1942. La via va estar en funcionament durant 31 anys fins que va tancar les seves portes el 17 de setembre de 1973.
El 27 d'abril del 2005, La Franja, publica la següent notícia: Medi Ambient inicia la conversió en via verda de l'antiga línia de tren de la Val de Zafán al Matarranya, que s'unirà al tram català recuperat d'Arnes a Tortosa.
El Ministeri de Medi Ambient ha comunicat l'inici imminent de les obres de conversió en via verda del traçat de l'antiga línia ferroviària de la Val de Zafán a la comarca del Matarranya, d'una longitud de 28,5 quilòmetres. Amb l'adequació d'aquest tram, la via verda s'estendrà per prop de 115 quilòmetres de Tortosa fins a Alcanyís. En projecte resta la prolongolació de la ruta des de Tortosa fins a Riumar, al Delta de l'Ebre.
D'aquesta manera, la traça aragonesa restarà unida amb el tram català (entre Arnes i Tortosa), creant una unitat turística d'aproximadament 115 quilòmetres. El president del Consell de la Terra Alta, Xavier Pallarès, no ha dubtat a definir-ho «com la principal via verda de l'arc mediterrani europeu».
I això no és tot, la Direcció General de Costes posseix el projecte per perllongar el traçat fins a Riumar, al Delta de l'Ebre. Un nou tram, de 33 quilòmetres de longitud, que viatjaria per la marge esquerra de l'Ebre resseguint l'antic camí de Sirga, utilitzat pels llaguters en el moment de remuntar l'Ebre.
La línia de tren, aprovada a les darreries del segle XIX, havia d'unir Sant Carles de la Ràpita, Tortosa, Alcanyís i Terol amb Saragossa. Les obres van començar, i als anys vint ja s'havien fet els treballs d'infraestructura. L'any 1954 es va inaugurar el tram entre Tortosa i Alcanyís. Després de 16 anys de funcionament de l'únic tram de la Val de Zafán en marxa, Renfe va decidir clausurar la via al·legant que no era rendible.
I això no és tot, la Direcció General de Costes posseix el projecte per perllongar el traçat fins a Riumar, al Delta de l'Ebre. Un nou tram, de 33 quilòmetres de longitud, que viatjaria per la marge esquerra de l'Ebre resseguint l'antic camí de Sirga, utilitzat pels llaguters en el moment de remuntar l'Ebre.
La línia de tren, aprovada a les darreries del segle XIX, havia d'unir Sant Carles de la Ràpita, Tortosa, Alcanyís i Terol amb Saragossa. Les obres van començar, i als anys vint ja s'havien fet els treballs d'infraestructura. L'any 1954 es va inaugurar el tram entre Tortosa i Alcanyís. Després de 16 anys de funcionament de l'únic tram de la Val de Zafán en marxa, Renfe va decidir clausurar la via al·legant que no era rendible.
Les estacions per on passa la via verda (Tortosa, Roquetes, EMD Jesús, Aldover, Xerta, Benifallet, Pinell de Brai, Santuario de la Mare de Déu de Fontacalda, Prat de Compte, Bot, Horta de San Joan, i Arnes), han estat remodelades durant el transcurs de la creació de la via verda per fer la ruta més maca i atraure el turisme.
Estació remodelada de Tortosa
Referències bibliogràfiques: