Futurs possibles

Aquesta via verda ja ha patit varies reformes al llarg d'aquests anys des de que va deixar de ser una via de tren intransitada, però el terreny encara no està del tot arreglat i té un tram que no és del tot segur, per aixó s'han enegegat projectes per tal de netejar tots els camins treure'n totes les roques que s'hagin pogut desprendre així com millorar la seguretat d'alguns trams i una millor il·luminació dels túnels. Per tal de millorar el tram d'arribada a Alcanyís s'ha demandat que el Pla de Desenvolupament Rural Sostenible 2010-2013 inclogui la Vall de Zafán. el projecte està previst per iniciar-se al 2013 i que tingui una durada de 3 anys.
A més a més al municipi de Cretas, que forma part del tram de la Vall de Zafán en la nostra ruta, s'està duent a terme la conversió de la seva estació en un centre esportiu i d'oci comarcal, amb un centre de BTT (bicicletes tot-terreny), un espai per a bicicletes i una oficina de promoció turística, tot aixó sota el Pla de Desenvolupament Rural Sostenible.
L'últim projecte que es vol engegar és la restauració de 3 vies de ferrocarrils més per convertirles en vies verdes a la provincia d'Aragó. Una d'aquestes vies uniria Alcanyís amb Teruel de manera que la gent que decidir fer la ruta que hem escollit podria prollongar-la fins a Teruel. Fa poc els impulsors del projecte van reunir-se amb el director del programa Camins Rurals der tal de solicitar el recolzament del Ministeri de Medi Ambient, de manera que el projecte està encara en un moment molt inicial.
A la comarca del Baix Ebre s'han instal·lat bancs, taules de picnic i arees infantils entre altres coses a diverses zones de la via verda per tal de millorar els serveis als usuaris, a més a més disposen, en algunes estacions, de bicicletes adaptades per a minusvàlis per tal de fer la via més sostenible.
Fa unes setmanes, el Consell Comarcal del Baix Ebre va organitzar una trobada d'oficines de turisme de la comarca a la via verda amb l'objectiu de que ajudin a promocionar-la. El president del Consell Comarcal va destacar també, que "en un futur proper la Via Verda ha d'unir els dos Parcs Naturals de la comarca".
El passat 13 de Novembre es va celebrar a Tortosa la VI Diada de la Via Verda del Baix Ebre  enmarcada dins la celebració de les Vies Verdes Europees i de la campanya "Vias Verdes, Cero CO2" amb l'objectiu de potenciar i donar a coneixer les rutes ecoturístiques del territori i sensibilitazar la població tant local com turística de la necessitat de lluitar contra el canvi climàtic.
Extret de: http://www.ccperello.es/2011/11/vi-diada-de-la-via-verda-del-baix-ebre-13-11-11/

La via verda ofereix un gran ventall de possibilitats de futur relacionats amb l’esport i el turisme. Aquests dos conceptes poden anar molt relacionats si s’organitzessin curses, marxes i petites maratons ja siguin utilitzant la bicicleta, a peu o en cadira de rodes. Aixó aportaria turisme rural, de la gent que participés i els que vinguessin a animar i també prestigi. Les estacions poc a poc es van reconvertint en restaurants on ofereixen menjar casolà típic del lloc on ens trobem, punts d’informació, museus i hotels per la gent que decideix realitzar-la en més d’un dia, tot i que les estacions que ofereixen aquests serveis són encara una minoria. En aquests llocs l’excursionista pot trobar informació sobre altres activitats que es realitzen a la zona i seria molt interessant que  entre aquests s’organitzessin i oferissin un “pack” d’activitats a la natura que inclogués la travessia de la via verda ja sigui en bicicleta, caminant o amb cadira de rodes combinat amb descensos per els rius, escalada, via ferrata, excursions a peu etc. en general activitats d’aventura.
Una altra possibilitat de futur es la oferta als turistes de la companyia d’un guia durant tota la via verda que expliqués curiositats i interessos de la fauna i flora de les zones per on la via passa, de les estacions, rius i la història i llegendes dels pobles.
Per tal d'aproximar-nos més a com veuen el seu futur els habitants de la zona i si estan satisfets o no amb el que tenen, hem elaborat la següent enquesta.


Procedència:


Motiu pel qual està realitzant aquest trajecte:


Quants cops l’ha fet?


Què en pensa de l’estat dels camins?
Molt bo_             Bo_        Millorable_        Força malament_            Malament_


Coneix els serveis que s’ofereixen a les diferents estacions?
SI_         No_


Què li semblen aquests serveis?
Molt bo_             Bo_        Millorable_        Força malament_            Malament_
Creu que podrien oferir alguna cosa més?


Coneix la historia de la zona, les estacions,alguna llegenda?
Si_          No_


Li agradaria conèixer-ho?


Que li sembla el turisme que atrauen les viesverdes?
Molt bo_             Bo_        Millorable_        Força malament_            Malament_


Creu que la via verda és important per a la gent que hi viu a prop?
Si_          No_


Què creu que hi aporta?


Hi podria aportar més coses? Quines?


Veu la Via Verda com un recorregut sostenible i apte per a qualsevol persona?


Com es podria millorar aquest aspecte?




Hem passat aquesta enquesta a deu persones de la zona de la Vall de Zafan, ja que dos membres del nostre grup provenen de la mateixa província on aquesta s’ubica. El perfil dels entrevistats és força variat pel que fa a l'edat, ja que 2 dels entrevistats tenien entre 67 i 71 anys, els altres 3 tenien 38, 44 i 50 i els últims 5 eren joves entre 20 i 30 anys. La majoria pertanyen a la zona de la Vall de Zafàn excepte 3 d'ells que són de Tortosa, es a dir, del Baix Ebre.

Amb l'ajuda de tots ells, hem extret les següents conclusions:

La majoria de la gent que fa el recorregut de la Via Verda ho fa per motius de oci i lleure i observem que a la gent li agrada l’experiència. A més a més si tenen la possibilitat solen repetir el recorregut.
Pel que fa a l'estat dels camins en general pensen que estan força be però creuen convenient el manteniment d'aquests ja que a vegades les males herbes obstaculitzen el terreny.
Quan parlem dels serveis que ofereix la Via Verda la gent anomena el següents: bici, cavalls, senderisme, restaurants i espais per a barbacoa. Però reconeixen que gairebé no els han utilitzat ja que la majoria d'aquests serveis son privats i per tant suposen una despesa econòmica, potser innecessària. Per això proposen que hi hagin més serveis de caràcter públic, mes econòmics i amb més facilitats com per exemple mitjançant una quota mensual. A més a més demanen més fonts o inclús màquines de refresc durant el trajecte.
Si parlem d’ historia, la gent només sap que antigament per aquest recorregut hi passava la via del tren però que els hi agradaria saber més. Aquest aspecte creiem que es podria millorar amb les excursions guiades que hem proposat anteriorment.
Per acabar es mostren satisfets amb el turisme que atrau la Via Verda i la consideren important per a la economia de la zona ja que ofereix una opció més d'oci relacionada amb la natura i per tant atrau força turistes. Encara que alguns entrevistats han dit que la gent no la valora suficientment. Independentment d'això consideren que es un recorregut totalment sostenible i apte per a qualsevol persona.


Referències bibliogràfiques:
http://www.baixebre.cat/noticia.asp?id=697